sobota, 20 czerwca 2015

Dieta odkwaszająca

Czym jest równowaga kwasowo-zasadowa organizmu?

Jednym z podstawowych elementów utrzymania homeostazy (równowagi) w organizmie człowieka odpowiadającej za utrzymanie zdrowia jest stałość stężenia jonów wodorowych w poszczególnych płynach i tkankach mierzona skalą pH.
Dla przypomnienia skala ta obejmuje wartości od 0 do 14, gdzie pH  poniżej 7 oznacza kwasowe/kwaśne, równe 7 obojętne, a większe od 7 zasadowe/alkaliczne.


U osób zdrowych wartości pH powinny wynosić:
  • we krwi: 7,35 - 7,45
  • w soku żołądkowym: 1,5 - to optimum działania enzymów rozkładających białka oraz pierwsza linia obrony przed niechcianymi drobnoustrojami dostającymi się przez jamę ustną
  • w treści jelitowej: 8,0 - w takim pH najlepiej trawią się węglowodany i tłuszcze za pomocą m.in soku trzustkowego
  • w moczu: 6,5-7,5 zależące w dużej mierze od naszej diety, gdyż wydalane są związki, których jest nadmiar
  • skóra: 3,5-5,5 także zależne od wydalanych z potem substancji, których organizm chce się pozbyć
  • kobieca pochwa: 4,0-4,7 czyli pH kwaśne dzięki właściwej florze bakteryjnej chroniącej przed infekcjami
  • nasienie odwrotnie - jest zasadowe (pH 7,8-8,2) w celu obrony przed kwasowością pochwy 
Organizm posiada wiele mechanizmów regulujących równowagę kwasowo-zasadową takich jak zmiana ilości wydychanego dwutlenku węgla, wydalanie nadmiaru związków kwasowych lub zasadowych przez nerki czy skórę. W celu utrzymania tej równowagi organizm wykorzystuje także związki dostarczane mu wraz z dietą. Ich wpływ na układy regulujące zależy od zawartości poszczególnych pierwiastków i związków chemicznych. I tak do pierwiastków zasadotwórczych należą makroelementy: magnez, potas, sód, wapń, tlen oraz mikroelementy: żelazo, chrom, selen, cez, german, rubid, bor, cynk. Pierwiastkami kwasotwórczymi natomiast są: chlor, siarka, fluor, brom, jod, miedź, fosfor, krzem.

Co zakwasza, a co alkalizuje?

Najprościej mówiąc zakwaszają pokarmy zawierające przewagę pierwiastków kwasotwórczych, a alkalizuje pożywienie zawierające dużo pierwiastków zasadotwórczych. Ma to niewiele wspólnego np. z kwaśnym smakiem pokarmów takich jak owoce, których smak pochodzi z kwasów organicznych ulegających całkowitemu spalaniu i nie wpływających na równowagę.

Ogólnie rzecz ujmując pokarmy zakwaszające to: mięso, ryby, nabiał, przetwory zbożowe, jajka, cukier i słodycze, syntetyczne słodziki, kakao, potrawy smażone, alkohol, kawa, herbata, sól oczyszczona, rafinowane oleje, niektóre strączkowe, niektóre owoce.

Zasadotwórcze są natomiast prawie wszystkie warzywa (w szczególności zielone) i owoce, oleje tłoczone na zimno, sól morka i himalajska, świeże mleko kozie, niektóre zboża (komosa, dziki ryż, gryka, proso, orkisz, amarantus), stewia, ksylitol, miód, herbaty ziołowe, świeżo wyciskane soki.

Pewne pokarmy nie dość, że nie dostarczają żadnych minerałów to jeszcze bezczelnie kradną je z naszych zapasów. Mowa tu jak zwykle o produktach oczyszczonych, czyli cukrze, soli, białej mące i ich przetworach. Biały cukier, aby ulec zmetabolizowaniu kradnie potrzebne do tego pierwiastki np. z kości i zębów. Z czego wynika, że uszkadza nasze zęby nie tylko przebywając w jamie ustnej. Oraz najpewniej, że lepszy efekt w zmniejszeniu ryzyka osteoporozy dałoby unikanie cukru zamiast przeciążania organizmu dodatkowymi porcjami nabiału.



Jakie są symptomy zakwaszenia organizmu?

Problem w osiągnięciu równowagi zazwyczaj objawia się zakwaszeniem, gdyż:
- większość metabolicznych "odpadów" ma charakter kwasowy
- dieta zwykle dostarcza zbyt wiele produktów kwasotwórczych, a a za mało zasadotwórczych -
- niedotlenienie wynikające np. z niskiej aktywności fizycznej prowadzi do nadmiaru dwutlenku węgla we krwi
- stres i brak snu działają zakwaszająco
- leki także mają działanie zakwaszające

W takim przypadku mimo wszelkich starań układów regulujących, równowaga nie będzie osiągana, a co za tym idzie pojawią się problemu zdrowotne.

Dolegliwości wywoływane przez zakwaszenie:
  • Zmęczenie, wahania nastroju, spadek koncentracji, drażliwość, niepokój, zaburzenia snu, migreny.
  • Niekorzystne zmiany wyglądu takie jak: wypadanie włosów, łamliwość paznoksi, problemy z cerą, cienie pod oczami, próchnica.
  • Nadwaga.
  • Problemy żołądkowo-jelitowe jak zgaga, bóle brzucha.
  • Dolegliwości ze strony narządów ruchu: bóle mięśniowe, stawowe i kręgosłupa.
  • Obniżona odporność na infekcje.
Długo utrzymujący się stan zakwaszenia prowadzić może do poważniejszych chorób w tym: nadciśnienia, cukrzycy, chorób serca, miażdżycy, osteoporozy, reumatyzmu, nowotworów.

Jakie pH ma Twoja dieta?

Po części na to pytanie można odpowiedzieć sobie wypisując wszystkie produkty zjedzone np. dnia poprzedniego. Na tej podstawie możemy określić, czy jesteśmy winni nadmiernego zakwaszania swojego ciała.
Namacalnym dowodem jest samodzielne sprawdzenie jak ma się poziom pH wewnątrz Nas. Jak? Chociażby poprzez zbadanie pH moczu papierkiem lakmusowym (do zakupu jedynie przez internet). Taki pomiar wykonujemy z próbki moczu pobranej w taki sam sposób jak do  jego analizy w laboratorium (gdzie także możemy poprosić o zbadanie pH), czyli: na czczo zaraz po przebudzeniu i ze środkowego moczu (czyli nie na początku, ani nie pod koniec). Papierek zmieni kolor, a my odczytujemy jego pomiar ze skali dołączonej do papierków. Jednorazowe badanie da nam tylko orientacyjną wartość, która zależna jest od wielu czynników. Dlatego dla dokładniejszych wyników można przeprowadzać ten test codziennie przez tydzień lub dwa. Tę metodę warto zastosować głównie dla niedowiarków, w celu sprawdzenia czy dieta odkwaszająca faktycznie działa.

Zasady diety odkwaszającej:
  • Odpowiedni stosunek pokarmów działających zasadotwórczo do zakwaszających.
  • Unikać należy wszelkich produktów przetworzony, oczyszczonych oraz poddawanych niepotrzebnej obróbce termicznej, czyli smażonych i gotowanych (gdy możliwe jest spożycie na surowo).
  • Dostarczenie odpowiednio dużej ilości czystej wody oraz świeżych soków, które wspomogą oczyszczenie organizmu z nadmiaru kwasów.
  • Zwiększenie aktywności fizycznej dla usprawnienia metabolizmu i polepszenia samopoczucia:) I to najlepiej na świeżym powietrzu.
  • Dietę odkwaszającą najlepiej stosować aż do ustąpienia dokuczających nam objawów. Po tym czasie odpowiednia dla zdrowego człowieka jest dieta z przewagą produktów zasadotwórczych, czyli ok. 60%.

Jadłospis odkwaszający:


Przed spożyciem jakiegokolwiek posiłku należy wypić szklankę wody z sokiem np. z jednej cytryny i jeżeli jest to dla nas za kwaśne można dodać łyżeczkę miodu lub ksylitolu.

Propozycje śniadań:
- Kasza jaglana na słodko np. z daktylami, migdałami, suszonymi morelami, jabłkiem czy bananami z dodatkiem masła lub oleju tłoczonego na zimno (dodanych po ugotowaniu kaszy).
- Kasza jaglana na słono z wybranymi dodatkami: pomidorami, oliwkami, świeżą bazylią, pieczarkami, szpinakiem, kiełkami, szczypiorkiem i dodatkiem tłuszczu. Sól do smaku morska lub himalajska.
- Twarożek z migdałów: namoczone i zmiksowane migdały z dodatkiem startej rzodkiewki, szczypiorku, świeżych ziół.

Na obiad:
- Zupy: krem ze szparagów, groszku lub brokuła, barszcz z botwinki, ogórkowa, krupnik, pomidorowa, kalafiorowa.
- Curry z soczewicy: gotowana soczewica, warzywa (marchew, czerwona cebula, por, czosnek) podsmażone na niewielkiej ilości oleju kokosowego i przyprawy (imbir, kumin, kurkuma, sól, papryka), przecier pomidorowy.
- Warzywa pieczone w piekarniku z przyprawami (np.marchew, seler, pietruszka) z dipem cukiniowym (surową cukinię zmiksować np. z pestkami słonecznika, doprawić)
- Kawałek ryby gotowanej na parze, polanej sosem z soku cytrynowego, oliwy i pietruszki, do tego kasza np. jaglana i surówka z sałaty, pomidora, kalarepy.
- Risotto z dzikiego ryżu z warzywami.
- Brukselki gotowane na parze, kasza gryczana i surówka z marchwi i jabłka.
- Brokuł lub kalafior na parze z kaszą i mizerią.
- "Kuskus" ze startego kalafiora z pomidorem, natką pietruszki, szczypiorkiem i odrobiną jogurtu.

Na kolację:
- Fasolka szparagowa gotowana na parze z pesto bazyliowym: dużo liści świeżej bazylii zmiksować z oliwą z oliwek lub innym olejem tłoczonym na zimno oraz dodatkiem migdałów i szczyptą dobrej soli.
- Bakłażan zapiekany w piekarniku (z oliwą, solą i świeżym tymiankiem).
- Duża miska sałatki z dowolnych sałat i warzyw z dodatkiem orzechów.
- Sałatka z komosy z ogórkiem, szpinakiem, zieloną pietruszką i nasionami dyni.
- Pokrojone w słupki warzywa (marchew, kalarepa, seler naciowy, ogórek) maczane w humusie/paście z cieciorki.
- Sałatka owocowa z sosem z soku cytrynowego i miodu.

Pomiędzy głównymi posiłkami: owoce (np. banany, jabłka, melon, czereśnie, cytrusy) marchewki, sałatki, chipsy z jarmużu, zielone koktajle (np. jabłko+szpinak+miód lub dojrzała gruszka+awokado+jarmuż).

Do picia (przynajmniej godzinę po i pół godziny przed posiłkiem): woda, świeżo wyciskane soki, herbata zielona, yerba mate, inne ziołowe herbaty.

Mmm... same pyszne potrawy, więc smacznej drogi do zdrowia życzę!

Źródła:
http://feel-sexy.blog.pl/2015/03/06/rownowaga-kwasowo-zasadowa-organizmu/
http://www.akademiawitalnosci.pl/jak-sprawdzic-zakwaszenie-organizmu/
http://www.poradnikzdrowie.pl/diety/lecznicze/dieta-odkwaszajaca-przywroci-rownowage-zasadowa-w-organizmie_38752.html
artyków z www.supernowości24.pl: Źle się czujesz? To może być zakwaszenie. Jadwiga Dubis.

4 komentarze:

  1. I ciekawe ,godne polecenia informacje:)

    OdpowiedzUsuń
  2. witam. czy gotowany groszek i gotowana dynia zakwaszają? czy zwykła sól zakwasza?

    OdpowiedzUsuń

Masz uwagi? sugestie? pytania? przemyślenia? - napisz:)