niedziela, 16 marca 2014

Gorzka prawda o cukrze - cz.2



Pierwsza część tutaj.
Według danych GUS, w 2011 r. przeciętny Polak spożył 39 kg cukru, z tego jedynie 14 kg przypadało na cukier w torebkach, używany do słodzenia kawy, herbaty oraz domowych potraw. Oznacza to, że codziennie spożywamy średnio ok. 100 g cukru, czyli czterokrotnie więcej niż sugerują najnowsze zalecenia. Rekomendacje WHO, gdyby była to obiektywna i pozbawiona wpływów organizacja, powinny odradzać jakiekolwiek ilości cukru w celu zachowania zdrowia.

Wpływ cukru na zdrowie:

  • System odpornościowy – udowodniono, że cukier jest immunosupresantem - obniża on zdolności obronne naszego układu odpornościowego na wiele sposobówzmniejsza zdolności białych krwinek do zabijania bakterii nawet do pięciu godzin po jego spożyciu, obniża produkcję przeciwciał – białek unieczynniających patogeny, zakłóca transport witaminy C – jednej z najważniejszych dla układu odpornościowego, może wywoływać reakcje alergiczne osłabiając tym układ odpornościowy, neutralizuje działanie ważnych kwasów tłuszczowych, sprawiając, że komórki stają się mniej odporne na inwazję mikroorganizmów i podatne na alergeny, zaburza równowagę mineralną.
  • Choroby układu krwionośnego – to tzw. choroby cywilizacyjne, a z postępem cywilizacyjnym ściśle wiąże się wzrost spożycia cukrów rafinowanych. Udowodniono, że choroby te nie istniały w pierwotnych kulturach (już w 1975 r. zrobił to T.L.Cleave w badaniu The Saccharine Disease). Duży udział w powstawaniu chorób krwionośnych ma wysoki poziom insuliny. Działa ona bowiem na wiele procesów, w tym na przemiany cukrów w tłuszcze – m.in. podwyższanie poziomu trójglicerydów we krwi, obniżanie cholesterolu HDL (dobry). Podnosi ona także ciśnienie krwi oraz przy zbyt wysokich stężeniach sprzyja otyłości, która jest czynnikiem ryzyka tych chorób. Żeby nie było, że zaprzeczam własnym poglądom – podwyższone stężenia tłuszczy we krwi (trójglicerydy, cholesterol LDL) są mierzalnym objawem tego, że odżywiamy się źle, w tym prawdopodobnie spożywamy za dużo cukru. Są skutkiem, a nie przyczyną chorób układu krążenia.
  •  Rak – komórki rakowe uwielbiają cukier, im więcej go zjadamy tym lepiej one rosną. Wysoki poziom wydzielanej po spożyciu cukru insuliny sprzyja powstawaniu raka piersi. Dzieje się tak gdyż jej działanie na wadliwe komórki nowotworowe jest taki sam jak estrogenu – sprzyja im szybszym podziałom. Za to prawidłowy poziom insuliny reguluje ilość estrogenu przyłączanego do receptorów komórkowych, sprawując tym samym nadzór nad podziałami komórek. Wykazano że ryzyko raka trzustki jest dwukrotnie wyższe u osób spożywających słodzone napoje. Komórki rakowe tworzą się w naszym ciele każdego dnia i są przez organizm niszczone w miarę jego możliwości, ale gdy dostarczymy mu cukru zamiast odżywczych substancji to komórki te będą łatwiej rosły i mnożyły się.
  • Cukrzyca typu drugiego– jest niepodważalnie pandemią naszych czasów, bo kto z nas nie ma w rodzinie kogoś chorującego na cukrzycę? Ta choroba nie bierze się z powietrza, jak sama nazwa wskazuje ma bardzo dużo wspólnego z cukrem. W jej przebiegu występują „skoki cukru we krwi” i wynikają one bezpośrednio z tego, że przez lata złego odżywiania system regulujący stężenie cukru we krwi, zarządzany przez trzustkę, zaczyna odmawiać posłuszeństwa. Zbyt częste spożywanie cukrów prostych i oczyszczonych doprowadza do tego, że wydzielana przez trzustkę insulina jest „ignorowana” przez atakowane nią bardzo często komórki – co zwane jest insulino-opornością. Komórki te są gorzej odżywione, a dostarczana glukoza jest szybciej zamieniana na tłuszcz. Dlatego cukrzyca ta częściej występuje u osób otyłych oraz sam jej przebieg i leczenie predysponują do dalszego przybierania na wadze.
  • Otyłość – to akurat wie każdy, jedzenie słodyczy idzie w boczki. Należy przez to rozumieć także wszystkie węglowodany przetworzone i nie udawać, że główną przyczyną tycia jest tłuszcz. Tak nie jest, cukru powinniśmy się bać o wiele bardziej. Do szerzącej się epidemii otyłości przyczynia się także w dużym stopniu syrop glukozowo-fruktozowy otrzymywany z kukurydzy. Zalał on rynek przetwórstwa żywności ze względu na jego niską cenę (uprawa kukurydzy w USA jest dofinansowana przez rząd i są to głównie ziarna GMO). Jego działanie na organizm opisałam już tutaj.
  • Przyśpieszone starzenie się – duże ilości insuliny przyśpieszają podziały komórkowe, co jest synonimem szybszego starzenia się całego organizmu – bo przecież jest on złożony z wielu komórek o określonej żywotności. Każdy kolejny podział komórki przybliża ją do śmierci i sami przyśpieszamy ten proces spożywając przetworzoną żywność. Duże ilości cukru w organizmie powodują proces tak zwanej glikacji białek, w wyniku czego zmienia się ich struktura na wadliwą. Kolagen jest białkiem, które najszybciej ulega tym zmianom, a ponieważ jest bardzo rozpowszechniony w naszym ciele i znajduje się m.in. w skórze, to można zauważyć ten proces w postaci zmarszczek i przebarwień. Udowodniono także, że wysoki poziom glukozy we krwi sprzyja powstawaniu wolnych rodników, które uszkadzają nasze komórki. Zapamiętaj więc, że im więcej cukrów zjadasz tym szybciej się zestarzejesz.
  • Układ nerwowy – cukier wpływa na niego powodując nadpobudliwość organizmu, brak koncentracji, rozdrażnienie, spadki nastroju oraz senność. Cukier podnosi poziom neuroprzekaźników: dopaminy, serotoniny, noradrenaliny i adrenaliny.
  • Cukier przyczynia się także do wielu innych schorzeń, których lista jest naprawdę imponująca: alergie, artretyzm, astma, bezsenność, bóle mięśni, choroby serca, depresja, dna, egzema, huśtawka nastrojów, infekcje pasożytnicze, kamienie nerkowe i żółciowe, kandydoza, krótkowzroczność, łuszczyca, nadciśnienie, nadkwasota, niepohamowane łaknienie, niepokój, niestrawność, objadanie się, obrzęki, osteoporoza, otłuszczenie i powiększenie wątroby, problemu emocjonalne, hormonalne, miesiączkowe, próchnica, reumatyzm, trądzik, zapalenia jelit, obniżenie gęstości tkanki kostnej, uzależnienia, wrzody, wysoki poziom estrogenu, wzdęcia, zaburzenia czynności wątroby, problemy trawienne, zaburzenia wydzielania, zapalenie skóry, zapalenie wyrostka, zespół napięcia przedmiesiączkowego, zmęczenie.
Działa jak narkotyk

Obniżenie stężenia glukozy we krwi, spowodowane wcześniejszą dużą podażą cukru, powoduje
depresję, irytację, niepokój i uczucie zmęczenia. Zjedzenie cukru powoduje podwyższenie poziomu serotoniny w mózgu, to z kolei powoduje senność. Dlatego wiele osób reaguje na stresy zwiększonym apetytem na słodycze, których działanie przypomina działanie alkoholu. Cukier powoduje podobne uzależnienie.

Eksperci University of California w San Francisco w raporcie opublikowanym w 2012 r. na łamach „Nature” zasugerowali, że spożycie cukru należy kontrolować i obłożyć podatkami podobnie jak alkohol i tytoń.

Okrada ze składników mineralnych

Ponieważ cukier pozbawiony jest wszelkich substancji obecnych razem z nim w postaci naturalnej (burak, trzcina) do jego strawienia organizm wykorzystuje swoje własne zapasy. Okradając nas powoduje niedobory m.in. wapnia, magnezu, miedzi, cynku, chromu (którego dostarczanie zmniejsza ochotę na „słodkie”) oraz witamin z grupy B i wit. E.

Karmi naszych wrogów

Odżywia on drożdże i bakterie przyczyniając się do rozwoju patogennej flory jelitowej.
Zaburzenia składu flory powodują jak już pisałam, spadek odporności organizmu. Rozrost grzyba Candida albicans prowadzić może do bardzo poważnych i rozległych zaburzeń i nie da się go pozbyć inaczej jak zmienić swoją dietę na całkowicie bezcukrową.

Zakwasza

Nasza krew posiada określone pH (ok.7,36-lekko zasadowe), które jest najodpowiedniejsze do zachodzenia w niej wszelkich reakcji. Także poszczególne tkanki mają swoje wartości pH. Funkcjonują więc w naszym organizmie różne mechanizmy dążące do utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej na stałym poziomie. Mechanizmy te nie są jednak przystosowane do tak dużych wahań jakie fundujemy złą dietą. Jedząc głównie produkty zakwaszające takie jak mięso, nabiał i jaja, czekolada, potrawy smażone, kawa i herbata, węglowodany w tym cukier stopniowo doprowadzamy do rozchwiania równowagi kwasowo-zasadowej. W środowisku kwaśnym lepiej rozwijają się bakterie, a nasze komórki są osłabione. Zasadotwórczo działają głównie pokarmy pochodzenia roślinnego – nie mogą one stanowić mniej niż połowę naszego pożywienia.

Marketing skierowany do najmłodszych

Producenci słodyczy i innych przetworzonych węglowodanów prześcigając się w kampaniach reklamowych starających się wmówić konsumentowi, że cukier przynosi przyjemność, radość i dobrobyt. I udaje się to szczególnie jeżeli chodzi o dzieci, nieświadome granic między rzeczywistością a fikcją. Ponieważ dorosły konsument wydaje się mądrzejszy to łatwiej reklamę skierować do najmłodszych. I na tym polu odnoszą sukcesy, ponieważ cukier uzależnia i jeżeli nikt w porę nie uświadomi młodego człowieka to nałóg ten mocno zakorzeni się w jego styl życia… Bardzo mnie irytuje, że dozwolone jest reklamowanie skierowane bezpośrednio do dzieci – bohaterowie bajek na soczkach i ciastkach, łakocie w kształcie misiów, zabawki w chipsach i fast foodach (sama się na nie kusiłam:]). Wielu rodziców nie zdaje sobie chyba sprawy z konsekwencji tego, że ulegając dziecku w kwestii kupowania jedzenia mogą mu bardzo zaszkodzić. Ja bardzo się teraz cieszę, że nie wolno mi było jeść lizaków (farbowany cukier), a chipsy mogłam jeść jedynie jak nikt nie widział;)
Znerwicowane i rozgrymaszone dzieci i nastolatki, które nie kontrolują swoich emocji - to najczęściej skutek nadmiernego spożywania cukru w różnej formie. Agresja młodocianych wyraźnie maleje, gdy ograniczy się cukier, a zwiększy spożycie warzyw i owoców. Ograniczenie cukrów w diecie dzieci to nie tylko inwestycja w ich zdrowszą przyszłość, ale też możliwość posiadania mniej znerwicowanego i szczęśliwszego dziecka.

Apropo funkcjonowania "słodkiego przemysłu" polecam obejrzeć film z serii tajemnice korporacji - słodka trucizna.

Źródła: 
- Ann Louise Gittelman. Dieta bez cukru.
- http://www.naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,399486,who-spozycie-cukru-nalezy-zmniejszyc-co-najmniej-o-polowe.html
- http://www.akademiawitalnosci.pl/10-sposobow-rujnowania-twojego-zdrowia-przez-cukier/
- http://www.vismaya-maitreya.pl/teorie_spiskowe_cukier_-_slodka_trucizna.html

6 komentarzy:

  1. Bardzo interesujący wpis. Zgadzam się z tym, że cukier jest coraz większym problemem. Dziękuje za cenne porady - można sobie uświadomić jak dużym zagrożeniem jest cukier w naszej codziennej diecie i zacząć z tym walczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy artykuł. Niby wiem ze cukier jest szkodliwy, ale ten artykuł dokładnie mi to zobrazowal. Jak bardzo szkodzi i robię się starsza przez jego działanie :) a ja naprawdę jestem od niego uzależniona :((((

    OdpowiedzUsuń
  3. Czyli przydałoby się, żebym jeszcze napisała jak wyjść z uzależnienia:]

    OdpowiedzUsuń
  4. Tyle o cukrze. Teraz warto popytać "wujcia googla" o czekoladę. A tam ciekawostka - żadnej mlecznej (cukier), żadnej nadziewanej (chemia), żadnej białej (cukier na cukrze i cukrem podania!) tylko gorzka czekolada a i to nawet 2 tabliczki tygodniowo! Chroni przed rakiem i przed udarem - śmiertelna parą XXI wieku!

    OdpowiedzUsuń
  5. Na mnie podziało zdanie o zmarszczkach i przebarwieniach. Chyba przestanę jeść słodycze, żeby lepiej wyglądać :)

    OdpowiedzUsuń
  6. siema moze ktos napisac jakie sa produkty be cukru bo wszedzie czytam etykiety i tu cukier tu syrop glukozowy czy cos takiego podobno to tez jakis cukier wiec prosze o liste bez cukrowych produktow i czy ryz bialy jest zdrowy ze sklepu? czy lepiej jesc brazowy ;d pozdro

    OdpowiedzUsuń

Masz uwagi? sugestie? pytania? przemyślenia? - napisz:)