sobota, 4 marca 2017

Sól wcale nie taka szkodliwa


Sól jest dość kontrowersyjnym składnikiem naszej diety. W obecnych czasach toczy się spór na temat wpływu soli na nasze zdrowie. Chciałabym więc wyjaśnić źródła tych kontrowersji zaczynając od początku przygody człowieka z solą.
Odkąd odkryto jej właściwości i sposoby wykorzystywania, sól była wyjątkowo cennym i z trudem pozyskiwanym surowcem, przez co zyskała nawet przydomek białego złota. Najpowszechniejszym sposobem wykorzystania soli była oczywiście konserwacja żywności, niezwykle pożądana cecha w czasach braku urządzeń chłodniczych i sztucznych konserwantów. Jej wartość przez wieki była niezmiernie wysoka, ponieważ jej wydobycie było pracochłonne, a zapotrzebowanie duże. Z tego względu niekiedy stanowiła nawet środek płatniczy. Sól przez wieki uważana była za składnik niezbędny do życia, stąd między innymi zwyczaj witania gości chlebem i solą. Ludzie nie obawiali się niekorzystnego wpływu tego składnika na zdrowie, a mimo to nie doświadczali epidemii otyłości i chorób układu krążenia, w tym nadciśnienia tętniczego. Czy jednak sól dawnych czasów jest tą samą substancją co biały sypki proszek w dzisiejszych solniczkach?

piątek, 13 stycznia 2017

Żuj gumę po każdym posiłku! Tylko po co?



Z każdej strony bombardowani jesteśmy zapewnieniami, iż nie ma nic zdrowszego dla naszych zębów niż guma żuta po każdym posiłku. Ta nachalna reklama w połączeniu z zaleceniami środowisk stomatologicznym wydaje się dość dziwna. Zastanawiające jest też to, że nierzadko gumy otrzymujemy nawet za darmo np. do rachunku w restauracji. A czemu przykładowo woda w tych restauracjach nie mogłaby być darmowa?
Prawda odnośnie gum do żucia nie jest zbyt kolorowa. W przeciwieństwie do tego co mogłoby się wydawać, żucie gumy jest niekoniecznie korzystne dla naszego uzębienia, a co gorsze pewnym jest że szkodzi reszcie naszego organizmu.

środa, 4 stycznia 2017

Do wyrzucenia czy do zjedzenia?

Każdego dnia gospodarstwa domowe produkują niezliczone ilości odpadów.. Jest to niewątpliwie ważny temat z punktu widzenia ochrony środowiska. Ilość tych odpadów można z powodzeniem zmniejszyć mądrze gospodarując kupowanym pożywieniem. A co jeżeli część naszych śmieci tak na prawdę nimi nie jest? Przedstawiam więc produkty, które zamiast w koszu - wylądować powinny na talerzu! Bo wiele dobrego wyrzucamy przede wszystkim marnotrawiąc jedzenie i pieniądze, ale także pozbawiając organizm cennych składników odżywczych.

Obierki

Skórki owoców i warzyw to najcenniejsza z warstw, kryjąca najwięcej witamin, minerałów i fitozwiązków. Nierzadko więcej niż sam miąższ. Przykładowo obierając jabłko ze skórki tracimy większość folianów i fitosteroli, część witamin A, C i E, wapnia, potasu, fosforu, jak również pektyny oraz kwas ursolowy (który m.in. wpływa wzmacniająco na mięśnie oraz działa przeciwbakteryjnie). Jeżeli już musimy pozbyć się skórki (jeśli podajemy je dziecku lub osobie z utrudnionym gryzieniem) należy obierać je jak najcieniej, gdyż miąższ pod samą skórką ma również duże zagęszczenie związków odżywczych.

czwartek, 28 stycznia 2016

W dobie polepszaczy smaków sztuka przyprawiania zanika


Wiele osób mówi mi, że nie używa przypraw bo nie umie... Ja też jeszcze niedawno nie wiedziałam co z czym, ale metodą prób rozszerzam swoją wiedzę w tym temacie. Wystarczy próbować, rzadko jest tak, że jakaś przyprawa w ogóle nie pasuje do dania. Ponieważ chcę ułatwiać Wam zmianę swoich nawyków na zdrowsze, podzielę się pomysłami na przyprawianie. Bo wzbogacanie smaku potraw ze sposobu chemicznego i szkodzącego zdrowiu zamienić można na o wiele zdrowszy i wręcz leczniczy. Przecież wszystkie naturalne zioła oprócz walorów smakowych i zapachowych mają także działanie prozdrowotne.

Skąd brać dobre przyprawy

niedziela, 17 stycznia 2016

O popularnych przyprawach, których z kuchni należy się pozbyć



Zupa bez kostki? Ale przecież to będzie bez smaku...
Mnie osobiście dziwi takie stwierdzenie, ale niestety większość osób tak właśnie myśli. Od jak dawna kostki rosołowe, maggi czy vegety goszczą w naszych kuchniach? Czy przed wynalezieniem metod chemicznego stworzenia smaku upakowanego w złocistej kostce zup nie jedzono? A może jedli bo musieli, ale się krzywili? Brzmi prawdopodobnie? Chyba nie.

niedziela, 25 października 2015

Śliski temat: omega-3 i omega-6


Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, kto nie słyszał o potrzebie ich dostarczania? Bardzo popularne jest ich branie w formie suplementów. Dlatego postanowiłam wytłumaczyć powszechne nieporozumienia dotyczące tych kwasów tłuszczowych. Dowiecie się przede wszystkich dlaczego uznanie ryb za najlepsze źródło niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 jest jednym z największych kłamstw współczesnej dietetyki.

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe

Niezbędne - oznacza fakt, że organizm nie potrafi wytwarzać ich samodzielnie oraz że nie ma szans funkcjonować prawidłowo bez nich. Objawia się to różnego rodzaju dolegliwościami. Muszą więc być dostarczane z zewnątrz, najlepiej wraz z pokarmem. Ale które w takim razie są niezbędne, a które organizm wytworzy już sobie z nich samodzielnie? Zobaczmy...

sobota, 26 września 2015

Śliski temat: tłuszcze do smażenia

O tłuszczach mówi się wiele. Dietetycy najczęściej apelują o ich spożycie w jak najmniejszych ilościach. Mówią, że tłuszcze zwierzęce złe, a roślinne dobre, ale w niewielkich ilościach. A ja jak zwykle skupię się na jakości i sposobie użycia. Bo tłuszcze w diecie są tak samo niezbędne jak węglowodany i białka, ale należy odróżnić tłuszcze naturalne od tych przetworzonych. Trzeba też wiedzieć jak, które i do czego najlepiej używać. Dużo w tym temacie niejasności i niedopowiedzeń, więc jedno podejście do niego to z pewnością za mało. Zacznę więc może od najpopularniejszego (niestety) zastosowania tłuszczy, czyli smażenia.

wtorek, 21 lipca 2015

A czy ty umiesz jeść?

Zazwyczaj skupiam się na tym co jeść, ale ważne jest także, aby wiedzieć jak to robić. Może wydawać się to dziwne, ale wielu z nas nie umie jeść właściwie. Prawidłowe spożycie posiłku oznacza, że osiągniemy z niego maksymalne korzyści zdrowotne przy jednoczesnych zaletach emocjonalnych;)

Nauka jedzenia to coś co wydaje mi się, że przydałoby się wielu ludziom. Często jemy w pośpiechu nie tylko nie zwracając na to co trafia do naszego organizmu, ale także w jakich okolicznościach i w sposób. To na prawdę ważne jeżeli chcemy zatroszczyć się o własne zdrowie, bo nawet najzdrowszy posiłek zjedzony byle jak może nie przynieść wymiernych korzyści. Chciałabym więc przybliżyć wam parę ważnych zasad.

sobota, 20 czerwca 2015

Dieta odkwaszająca

Czym jest równowaga kwasowo-zasadowa organizmu?

Jednym z podstawowych elementów utrzymania homeostazy (równowagi) w organizmie człowieka odpowiadającej za utrzymanie zdrowia jest stałość stężenia jonów wodorowych w poszczególnych płynach i tkankach mierzona skalą pH.
Dla przypomnienia skala ta obejmuje wartości od 0 do 14, gdzie pH  poniżej 7 oznacza kwasowe/kwaśne, równe 7 obojętne, a większe od 7 zasadowe/alkaliczne.


U osób zdrowych wartości pH powinny wynosić:

niedziela, 10 maja 2015

Co kształtuje nawyki żywieniowe dzieci?

Zależy mi na edukacji społeczeństwa odnośnie tego co tak naprawdę oznacza zdrowa dieta. Żeby coraz więcej ludzi zdawało sobie sprawę z tego jak naprawdę wygląda zdrowy styl życia i jakie są jego korzyści. Przede wszystkim, że nie oznacza to jedynie miliona wyrzeczeń, a głównie obfitość smakowitych potraw z naturalnych produktów, radośniejsze życie bez chorób i dolegliwości oraz więcej energii na aktywność życiową! Według mnie jednym z ważniejszych sposobów na skuteczne wprowadzanie tej wiedzy w praktykę jest edukacja rodziców przyszłych i obecnych, aby wychowywali oni od samego początku świadomego konsumenta i zdrowego obywatela. 

niedziela, 19 kwietnia 2015

O sokach - rodzaje i właściwości


Sok – mogłoby się wydawać, że to wyciśnięty owoc czy warzywo i tyle w temacie. Nic bardziej mylnego, to słowo kryje w sobie wiele różniących się między sobą produktów i w tym artykule mam zamiar odkryć przed Wami wszelkie czyhające pułapki – rodzaje soków, ich wady, zalety itd. Postanowiłam uszeregować rodzaje soków od tych najniższej jakości do tych o największych walorach zdrowotnych. Zacznijmy więc od tego co można kupić w sklepie…

sobota, 28 marca 2015

Tajniki profilaktyki

Z czym powszechnie kojarzy się słowo profilaktyka? Chciałabym aby kojarzyło się ze zdrowym stylem życia, dbaniem o swoje ciało – o jego jak najmniejsze zanieczyszczanie, systematyczne oczyszczanie i właściwe odżywianie. Profilaktyka jest troską o zdrowie swoje i najbliższych, by móc jak najdłużej cieszyć się pełnią życia. Jednak we współczesnym świecie uważa się ją za zbyt ciężką i czasochłonną. To zbyteczny trud, jeżeli mamy współczesną medycynę o nieograniczonych możliwościach. A może są to możliwości mocno przeceniane?

W potęgę lekarzy wierzą jedynie... zdrowi.- Alfred Konar